Plaats en tijd: Hilversum jaren zeventig, Cotswolds vanaf 1980, Baarle-Nassau 2021
Het Hoofd der School, mijn aardige onderwijzer meester Nijman overhandigde me mijn Bijbel een halve eeuw geleden, op 17 juni 1971, bij het afscheid van de Mr. Is. Da Costaschool. ‘En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.’ Man en vrouw gaf Hij mee: ‘Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt.’[1]
De dieren, onderworpen aan de mens, loven God voor de Schepping: ‘Ihr Tiere, preiset alle Gott! Ihn lobe, was nur Odem hat!’[2], in de woorden van Die Schöpfung van Joseph Haydn, door mijn vader in het koor gezongen in 1974[3]. ‘Dierendominee’ Hans Bouma, die we vanwege het schoolvak Maatschappijleer opzochten, zag niet veel reden tot dankbaarheid: de bio-industrie althans is voor dieren ‘een hel op aarde’.
Kroon op de Schepping
Als Kroon op de Schepping pas laat op het wereldtoneel, ontpopte de mens zich bij het vanuit Afrika veroveren van nieuwe continenten als (onbedoelde) ecologische seriemoordenaar, schrijft Yuval Harari in zijn big history van homo sapiens[4]. Binnen enkele duizenden jaren waren in Australië bijna alle grote diersoorten uitgestorven: die kleine mensen, gevaarlijk in een groep, verstoorden hun trage voortplanting, later net zo in Amerika: ‘één van de grootste en snelste ecologische rampen die de dierenwereld zijn overkomen’.
Van dood naar verderf: de agrarische revolutie bracht domesticering, opsluiting en uitputting. Wreedheid, stelt Harari, niet uit haat maar uit onverschilligheid, succes van de mens als soort tegenover onopgemerkt leed bij (andere) dieren. Harari breekt de staf over het scheiden van koe en kalfje, direct na de geboorte, zodat de melk voor ons is.
Schone nachtmerrie
Voor de camera prikt Yvonne Jaspers die eenzame kalfjes hooi in hun gescheiden kunststof hokjes. Boudewijn en Stieneke, zelfverklaarde ‘echte koeienmensen’, moesten keuzen maken, leggen ze haar uit[5]: 70 koeien in Friesland waren niet genoeg om een medewerker te betalen en de boer vrije avonden te bezorgen. Nu hebben ze in Denemarken 600 koeien, 9 melkrobots, 3 medewerkers, loonwerkers en ja: vrije avonden.
In dat systeem past niet dat de koeien ooit buiten komen: zij kijken slechts, opgesloten in ruime, lichte stallen, naar het onbegaanbare uitzicht, 300 hectare onwerkelijk leeg grasland, licht golvend en kortgeschoren, door de toch niet boerkritische Jaspers aangeduid als Teletubbyland, een schone, moderne nachtmerrie.
Opgesloten in mijn tijd
Hoe licht ook de stal, opgesloten koeien, leest boerin Rosamund Young van Kite’s Nest Farm in de Cotswolds[6], verliezen in enkele generaties 30 procent van hun herseninhoud, zichtbaar aan hun koppen. Haar koeien kiezen buiten zelf hun plek en ze worden merkbaar slimmer. Ze zoeken kruiden die goed voor ze zijn en ze leren van elkaar tussen generaties, levend in gezinsverband. Koeien communiceren met mensen en tonen empathie, maar ze hebben ook hun voorkeuren. Kalfjes sluiten, enkele dagen oud, vriendschappen voor het leven.
De ene koe is de andere niet, ziet boerin Young: koeien, schapen, varkens en kippen zijn individuen en zo verschillend als mensen zijn, ‘intelligent of minder slim, vriendelijk, attent, agressief, meegaand, inventief, sloom, trots of verlegen’. Verschillen die we niet zien als we ze met duizenden opsluiten, wat we bij mensen onder omstandigheden dehumaniserend noemen of een misdaad tegen de menselijkheid. Hoe noemen we dat bij dieren?
Onbijbels inzicht
Uit de hel van de gesloten industriële stal op weg naar de hel van het slachthuis (en ons bord): onverwacht treft een langsrijdende vrachtwagen vol varkens me als een stomp in de maag. Pas sinds een jaar of 25 breken betere inzichten door: psychologen wilden emoties bij dieren niet zien, stelt Frans de Waal,[7] en massaal opsluiten in de bio-industrie stond dat ook niet toe, los van de rol van tweeduizend jaar Christendom. We hebben thuis onze kipjes in ons hart gesloten, gezond, ziek en revaliderend na de legbatterij, lief, ijverig en naijverig, zo verschillend als ze zijn. Als ze lijden, lijden we mee en genieten ze, dan doen wij dat ook.
Ze hebben mijn kijk op de schepping en op mens en dier veranderd en ik schrijf invoelend over ze,[8] maar wie weet hoe ver ik was gekomen zónder de golf van maatschappelijke bewustwording: een Dierenpartij leek lang een wereldvreemde one-issue partij en het onbijbelse inzicht kwam laat, dat de mens zich niet principieel boven andere dieren verheft en geen inherent recht heeft over de aarde te heersen. Ik blijk meer opgesloten in mijn tijd dan ik me verbeeldde en ik kan niet volhouden dat ik inmiddels aan die opsluiting ontsnap, of dat ik in het nu kan aanwijzen waar we ons straks nog meer over zullen schamen. Ik heb nog een weg te gaan in mijn onderzoek naar ‘plaats en tijd’ en hoe te ontkomen aan de beperkingen daarvan.
(Baarle-Nassau 1 oktober 2021)
[1] Genesis 1: 26 en 28. BIJBEL Vertaling in opdracht van het Nederlandsch Bijbelgenootschap bewerkt door de daartoe benoemde commissies. Amsterdam 1969. [2] Derde deel, in nr. 30, Duet en koor: Eva, Adam en koor, Klavierauszug von Kurt Soldan, Edition Peters p. 123. Mijn vader had Die Schöpfung op grammofoonplaat; ik heb dezelfde uitvoering op CD: Dietrich Fischer-Dieskau als Adam en Gundula Janowitz als Eva, Wiener Singverein en Berliner Philharmoniker onder leiding van Herbert von Karajan, 1966. [3] Toonkunstkoor Hilversum december 1974 onder leiding van Gijsbert Nieuwland, die de maand daarop op 22 januari 1975 in Hilversum overleed op 62-jarige leeftijd (ik ben nu 62). [4] Yuval Noah Harari: Sapiens. A Brief History of Humankind. London 2014. Zie voor een samenvatting: https://www.boekenzijnvannu.org/post/niets-zo-gevaarlijk-als-de-mens-die-zich-tot-god-verheft [5] Onze boerderij in Europa, KRO-NCRV 18 maart 2021 [6] Rosamund Young: The Secret Life of Cows. London 2017 [7] Frans de Waal: Emoties en empathie bij dier en mens. Lezing in Poppodium 013, Tilburg 30 september 2021 [8] Zie https://www.boekenzijnvannu.org/boek-en-tuin
Comments